یاتاقان های چرخ قطعات نگهداری کمی هستند ، اما این بدان معنا نیست که برای همیشه دوام داشته باشند. بنابراین ، یاتاقان چرخ در واقع چه کاری انجام می دهد؟ چه مدت طول می کشد؟ و چگونه می توانید به افزایش طول عمر آن کمک کنید؟
بلبرینگ چرخ چیست و در اتومبیل چه می کند؟
یاتاقان چرخ قسمت مهمی از مجموعه چرخ است که چرخ و محور را به هم متصل می کند. این مجموعه ای از توپهای استیل (بلبرینگ) یا مخروطی (بلبرینگ مخروطی) است که توسط یک حلقه فلزی در کنار هم قرار گرفته اند. چرخ را قادر می سازد تا با حداقل اصطکاک به آرامی بچرخد. یاتاقان های چرخ از اجزای حیاتی ایمنی هستند که برای حفظ بارهای شعاعی و محوری ناشی از نیروی جاذبه ، شتاب ، شکستن و پیچیدن به زمین طراحی شده اند ، بنابراین در صورت توقف عملکرد مناسب ، باید تعویض شوند.
طول عمر بلبرینگ چرخ ها چه مدت است؟
طول عمر بلبرینگ چرخ ها به طور متوسط ۱۳۶۰۰۰ تا ۱۶۰،۰۰۰ کیلومتر (تقریباً ۸۵،۰۰۰ تا ۱۰۰،۰۰۰ مایل) است. البته این فقط یک قاعده کلی است ، طول عمر واقعی یاتاقان چرخ به کیفیت بلبرینگ چرخ و شرایط کار بستگی دارد.
چرا بلبرینگ های چرخ خراب می شوند؟
دلایل اصلی خرابی یاتاقان چرخ:
نصب معیوب – ابزارهای نامناسب مانند چکش یا آچار ضربه می تواند باعث آسیب به نمای بیرونی و یا داخلی یاتاقان انتهای چرخ شود تا باعث خرابی زودرس یاتاقان چرخ شود. همچنین ، استفاده مجدد از لوازم جانبی قدیمی مانند پیچ ، مهره ، دایره های اتصال ، پین های تقسیم شده ، مهر و موم ، … به جای جایگزینی آنها با موارد جدید ، می تواند باعث عملکرد بلبرینگ انتهای چرخ در شرایط غیر عادی یا ناامن شود ، باعث افزایش سایش و خطر تحمل پایان چرخ یک تصادف رانندگی
آسیب ناشی از ضربه یا کیفیت پایین جاده – تمام تأثیرات ناشی از رانندگی از طریق گودال ، رانندگی با سرعت زیاد یا برخورد با سنگ فرش می تواند به یاتاقان چرخ آسیب برساند و طول عمر آن را کاهش دهد.
یاتاقان چرخ با کیفیت پایین – یاتاقان چرخ به طور مداوم تحت فشار زیادی قرار دارد. یاتاقان های چرخ ساخته شده از مواد با کیفیت پایین می توانند عملیات حرارتی ضعیفی داشته باشند ، در نتیجه سایش زودرس و خرابی ایجاد می شود.
شرایط رانندگی – رانندگی از طریق آب های عمیق یا گل می تواند باعث خراب شدن بلبرینگ چرخ های شما شود. آب ، گل یا سایر آلودگی ها مانند گرد و غبار یا نمک جاده می تواند از کنار مهر و موم عبور کرده و وارد یاتاقان شود ، گریس را آلوده کرده و یاطاقان را فرسوده کند.
اصلاحات اتومبیل – نصب رینگ های بزرگتر یا عریض تر ، لاستیک هایی با دیواره های نخ پایین تر ، کمک فنرهای محکم تر و فنرهای تعلیق باعث بارهای بیشتری بر روی یاتاقان چرخ می شوند و می توانند فرسودگی را تسریع کنند. به رینگ ها ، لاستیک ها ، کمک فنرها و فنرهایی که توسط سازنده خودرو مشخص شده است بچسبید تا تأثیر بر طول عمر یاتاقان های چرخ را به حداقل برسانید.
یاطاقان چرخ خراب چه علائمی دارد
علائم خرابی یاطاقان غلطکی چرخ:
سر و صدا:
صدایی زمزمه ای ، زوزه ای یا غرغشی که با شتاب یا چرخش خودرو افزایش می یابد.
صدای بلند ناله یا سنگ زنی ثابت هنگام حرکت وسیله نقلیه.
هنگام رانندگی بر روی سطح ناهموار جاده ، صداهای جمع شده ایجاد می شود.
شل بودن ، بازی بیش از حد در فرمان (فرمان مبهم) ؛
لرزش فرمان که با سرعت خودرو یا چرخش خودرو تغییر می کند.
سو AB عملکرد ABS. مسائل مربوط به سیستم ABS می تواند مربوط به خرابی سنسور ABS باشد که در یاتاقان انتهای چرخ تعبیه شده است.
دیدگاه
دیدگاهی وارد نشده است.