بعد از اینکه پکینگ در حفره مخصوص آببندی قرار داده شد، توسط پیچهای «گلند» (Gland) یا همان شیار آببندی، به صورت محوری فشرده میشود. به هنگام حرکت نسبی شفت و پکینگ و به دلیل پلاستیسیته پکینگ، نیرویی شعاعی ایجاد و سبب تماس پکینک با شفت خواهد شد. در همین زمان، ماده روانکار نیز لایه نازک روغنی در سطح تماس ایجاد میکند که به آن «اثر یاتاقان» (Bearing Effect) میگویند. در فرورفتگیهایی که تماس ایجاد نشده است، شیاری روغنی ایجاد خواهد شد. بنابراین، بخشهای تماسی و غیرتماسی، شکلی مارپیچ را ایجاد میکنند که نقش مهمی در جلوگیری از نشتی سیالات دارند و اساس عملکرد پکنیگ نیز بر اساس همین لایههای نازک و شکلهای مارپیچ بنا شده است.
یک آببندی خوب، اثر یاتاقان و «مارپیچی» (Labyrinth) را به خوبی حفظ میکند که برای این کار باید فشردگی و روغنکاری مناسبی داشته باشیم. اگر روغنکاری به خوبی انجام نگرفته باشد یا اینکه فشردگی زیادی داشته باشیم، لایه روغنی به خوبی تشکیل نمیشود و بین شفت و «پرکننده» (Filler)، اصطکاکی بدون روغن پدید میآید که سبب بروز مشکل در شفت و خوردگی میشود.
دیدگاه
دیدگاهی وارد نشده است.