انژکتور یک شیر الکترونیکی با دبی بسیار دقیق و محاسبه شده است که با توجه به اطلاعاتی ( از قبیل :دور موتور،سنسور اکسیژن ،دریچه ی گاز )که به مغز الکترونیکی خودرو((ecu ارسال و سپس پردازش میشود .دبی ورودی به داخل سیلندر خودرو را تنظیم میکند .و از چندین جز (سولونید فیلنر اورینگ و .. )تشکیل شده است که ما در اینجا فقط به قطعه ی اورینگ میپردازیم .
سر انژکتور اورینگ وایتون در سایز مناسب قرار داده میشود که عمل آب بندی را انجام میدهد و باعث میشود انژکتور به خوبی به سیلندر بچسبد .اورینگ سوزن انژکتور اورینگ حساسی میباشد که از متریال وایتون که مقاوم به مواد نفتی و هیدرو کربنی است تولید می شود .
وظیفه ی اورینگ سوزن انژکتور این است که مانع ورود بخارات سوختی به بیرون از موتور ماشین شود.اورینگ های سوزن انژکتور تا ۷۵۰ PSI فشار داخل سیلندر را تحمل میکند و نمیگذارد سوخت به بیرون از سیلندر نشت کند .
سیستم های سوخت همیشه تحت بررسی هستند که آیا عملکرد موتور صحیح است یا خیر. اورینگ های وایتون در انژکتور طراحی شده اند تا همه بخارات سوخت و سوخت را از فرار به محفظه موتور محصور کنند.
بسیار مهم است که یک اورینگ با سیل موثرو باکیفیت داشته باشیم که می تواند بخارات سوخت را در داخل نگه دارد و از نشت به بیرون جلوگیری کند . دمای اگزوز در منیفولد خروجی که در آن به سر سیلندر متصل می شود می تواند به دمای ۱۲۵۰ درجه فارنهایت برسد. بخار سوخت در حداقل دمای ۸۵۰ درجه فارنهایت قرار می گیرد. اگر بخارات با منیفولد با دمای ۸۵۰ درجه فارنهایت یا بالاتر تماس داشته باشند، بخارات سوختی آتش می گیرد.
اورینگ برای سیل کردن هنگامی که انژکتور کار تزریق سوخت را انجام میدهد ،طراحی شده اند.( فشار تا ۷۵۰ پوند در هر فوت مربع psi) ) است. اکثر سیستم عامل های سوختی بین ۶۰ اسب بخار تا ۱۲۵ اسب بخار نیرو تولید میکنند در حالی که موتور در حال طی کردن سیکل کاریش است .
نکته: توصیه می شود که O-rings انژکتور سوخت را با تجهیزات سازنده اصلی ((OEM و یا اورینگ های وایتون با کیفیت جایگزین کنید. O-rings انژکتور پس از فروش ممکن است ضخیم تر یا نازک تر از طراحی اصلی باشد. اگر O-ring بیش از حد بزرگ باشد، می تواند به انژکتور همانطور که نصب می شود آسیب برساند و اگر اورینگ خیلی نازک باشد تحت فشار قرار می گیرد.پس سایزاورینگ وایتون حایز اهمیت است .سایز مناسب برای اورینگ سوزن انژکتور پرایدبا تلرانس (.۰۵)
۱۴-۳٫۵ میباشد .همچنین برای خودرو های پژو ۴۰۵-پژو پارس وسمند با همان تلرانس ۱۵-۳٫۵ & 26-2 است .برای پژو ۲۰۶ نیز سایز استاندارد ۱۴٫۵-۳٫۵ &14.5-2.2 میباشد .
هشدار: اگر شما بوی بخارات بنزین در بالای موتورحس کردید، شست و شوی موتور با آب کار کاملا اشتباهی است . زیرا: بوی بخارات بنزین نشتی را نشان می دهد و اگر بالای موتور آب بخورد می تواند به اتاق احتراق وارد شود. آب مایع است و مایعات قابل فشرده سازی نیستند پس آب در محفظه احتراق به پیستون، سوپاپ ها و سوکت های جرقه ای آسیب می رساند.
اخطار: در صورت احساس بوی سوخت در اطراف خودرو سیگار نکشید شما بوی بخارات که بسیار قابل اشتعال هستند را حس میکنید .
خراب بودن اورینگ سوزن انژکتور باعث نشتی بنزین به مقدار کم و به مدت زیاد میشود که ممکن است راننده اصلا متوجه این مشکل نشود
اغلب خرابی های اورینگ سوزن انژکتور به دلیل شست و شوی غیر اصولی سوزن انژکتور ها میباشد .
از علل خرابی انژکتور میتوان به کیفیت پایی ن بنزین و داشتن ناخالصی –عملکرد نامناسب فیلتر سوخت و فیلتر پمپ بنزین –ناخالصی هایی که به مرور زمان از لوله بنزین جدا میشود
اگر بعد از مدتی خراب شود و یا سایز اورینگ با تلرانس بالایی باشد به خوبی عمل اب بندی را انجا م نمیدهدو باعث مشکلات عدیده ای از قبیل : درست کار نکردن موتور و راندمان پایین آن – کند بودن و شتاب گیری ضعیف خودرو- مصرف بالای سوخت- سیاه شدن دهانه ی خروجی اگزوز – مشاهده ی بنزین .
انژکتور ها باید بعد از طی کردن مسافت ۵۰٫۰۰۰ کیلومتر تمیز شوند و دبی و زاویه ی پاشش بنزین به داخل سیلندر احتراق بررسی شود که تاثیر به سزایی درعملکرد موتور دارد .
دیدگاه
دیدگاهی وارد نشده است.