دستگاه بنبوری
بنبوری لاستیک
قسمت های بنبوری لاستیک
بنبوری دستگاه اختلاط داخلی است که از سه قسمت عمده تشکیل یافته است:
قسمت تغذیه
قسمت اختلاط
قسمت موتور
قسمت تغذیه بنبوری لاستیک :
این قسمت شامل یک قیف تغذیه برای دریافت مواد می باشد همچنین یک رام برای نگهداری مواد در داخل اطاقک اختلاط تشکیل یافته است. بالا و پایین رفتن رام و باز و بسته شدن دریچه قیف تغذیه به وسیله فشار هوا صورت می گیر رام مواد مخلوط شونده را در محدوده عمل موثر روتورها نگه می دارد.
قسمت اختلاط بنبوری لاستیک
از دو سیلندر به هم مرتبط که درون آن از دومارپیچ حلزونی که روتور نامیده میشوند، تشکیل یافته است. این روتورها درکنار هم درون این سیلندرها قرار گرفته اند و در جهت عکس یکدیگر با سرعت های متفاوت، نسبت به یکدیگر درحال چرخش هستند، یکی از روتورها اندکی سریعتر حرکت می کند. هر یک از دو روتور دارای دو یا چهار بادامک می باشد. دور روتورها توسط گردش موتورهایی که با ولتاژ بالا کار می کنند تامین می گردد. این سیلندرها و روتورها درون محفظه چدنی قرار دارند که محفظه اختلاط، نامیده می شود. عمل اختلاط درون این اطاقک اختلاط انجام می گیرد به همین دلیل، بنبوری را مخلوط کن داخلی می نامند. در قسمت زیرین اطاقک، درب تخلیه برای مواد خمیری شکل، قرار گرفته است که به صورت هیدرولیکی باز و بسته می شود.
قسمت موتور بنبوری لاستیک
:جهت اختلاط مواد در داخل محفظه اختلاط بنبوری، موتوری قرار دارد که روتورها را به چرخش در می آورد.
مراحل انجام اختلاط در بنبوری:
این بخش به عملیاتی که بایستی جهت تولید یک بچ مخلوط شده که دارای خصوصیات مورد نظر برای عملیات بعدی و خصوصیات محصول است مربوط می شود. یک مرحله اختلاط ایده آل یعنی همه اجزا و مواد یک کامپاند با هم درون یک مخلوط کن تغذیه شود و بدون ایجاد خطر سوختگی در یک سیکل به اندازه کافی مخلوط شود و سپس این اجزا به یک شکل مورد نظر جهت عملیات بعدی (بصورت نوار یا دانه ای شکل)تبدیل می شوند. مواد پس از توزین، روی بنبوری منتقل می شود که دارای یک ترازوی الکترونیک است که به میزان لازم مواد را وزن می کند. مواد اولیه از دهانه بنبوری به داخل محفظه اختلاط تخلیه شده و در فاصله روتورها و همچنین روتورها با بدنه با یکدیگر آمیخته می شوند. پس از تکمیل عمل اختلاط، مخلوط از دریچه زیرین بنبوری تخلیه شده و بر روی دو میل ورق می گردد. سپس با عرض مشخصی بریده شده و پس از عبور از داخل محلول «بچ آف» شستشو شده و خنک می گردد. آنگاه به صورت ورق جمع آوری می شود. قابل ذکر است که در اختلاط روی میل درجه حرارت کمتر و زمان اختلاط طولانی تر است ولی در بنبوری زمان اختلاط کمتر و درجه حرارت بالاتر می باشد. در کارخانه های بزرگ لاستیک ، بویژه کارخانه های تولید کننده تایر ،بطور عمده مخلوط کن بنبوری برای تهیه آمیزه ها جایگزین غلتکها شده اند. کارخانه های کوچکتر لاستیک سازی نیز برای بازدهی مؤثر ،مجبور به تهیه آمیزه در مخلوط کن بنبوری شده اند.در بنبوری فرآیند اختلاط در درون یک محفظه بسته و توسط روتورهای در حال چرخش صورت می گیرد.
ترتیب ورود مواد به میکسر:
انتخاب ترتیب ورود مواد به یک مخلوط کن میتواند عامل بسیار مؤثری در کارایی عمل اختلاط و همچنین در میزان تولید و خصوصیات مخلوط حاصل از آن باشد طبق یک دستور کلی تعداد موادی که در یک سیکل مخلوط افزوده می شوند و باعث بالابردن و پایین آوردن رام میشود میبایستی به حداقل رسانده شود و این بخاطر زمانی است که این عمل اشغال می کند.
تهیه آمیزه لاستیکی در مخلوط کن های داخلی:
پرکردن محفظه مخلوط کن زمانی انجام می شود که رام در حالت ابلا قرار گرفته است.ابتدا تکه های کائوچوی وزن شده به داخل مخلوط کن ریخته می شود.بعد از یک نرم کردن کوتاه ،فیلرها(مثل دوده)،روغن ها ودیگر عوامل اضافه می شود،سپس کوبه یا رام پایین آورده می شود. اگر حجم پرشدن و فشار رام صحیح باشد،پایین آمدن و صدای ضربه ضربه انتهای رام را می توان بعد از ۱۵تا۲۰ثانیه شنید. ترکیب شدن کامل پرکننده ها(مثل:دوده،سیلیکا،تالک) در فاز کائوچو را می توان با شنیدن صدایی شبیه مک زدن تشخیص داد .
کنترل کیفیت و فرآیند اختلاط:
برخی از عوامل که به صورت مکرر و پی در پی در اختلاط آمیزه های لاستیکی دخالت دارند ،به نسبت مشخص هستند که در ادامه ذکر می شوند: مواد اولیه مصرفی باید یکنواخت باشد،آمیزه ها نبایستی آلوده شوند.آمیزه ها بایستی به نحوی فرمول بندی شود که اثر تغییرات کوچک طی فرآیند به حداقل برسد. شیوه اختلاط (ترتیبی که مواد بهم اضافه می شوند)بایستس متناسب با فرمول بندی وطراحی مخلوط کن بنبوری باشد و در نهایت مخلوط کن باید به خوبی نگهداری شود تا محصولی یکنواخت تولید
تعدادی از مشکلاتی که در بنبوری وجود دارد :
اشکال | علت احتمالی | راه حل |
*کوبه بالا نمی آید | ۱- نشت پکینگ دور سیلندر پیستون کوبه ۲- فشار هوا وجود ندارد ۳- کنترل هوای ناقص ۴- مواد در گلویی قیف چسبیده است | ۱- تعویض پکینگ ۲- شرایط را تصحیح کنید ۳- شرایط را تصحیح کنید ۴- مشکل بعدی را ببینید |
*مواد در گلویی قیف می چسبد | ۱- تجمع وانباشت مواد ۲- بزرگی بیش از اندازه پیمانه ۳- اضافه کردن نامناسب مایعات | ۱- گلویی قیف را تمیز کنید ۲- اندازه پیمانه را کم کنید ۳- مواد را بادقت بیشتری بارگیری کنید |
*مواد به چرخانه ها یا دریچه تخلیه می چسبد | ۱- تنظیم نبودن دمای ماشین ۲-صحیح نبودن دمای نشان داده شده پیمانه ۳- توالی نامناسب افزایش مواد ۴- خیلی زیاد بودن فشار کوبه | ۱- دمای ماشین را متناسب با محدودیت مواد تغییر دهید ۲- دمای پیمانه را تفسنج وارسی کنید ۳- توالی افزایش مواد را تغییر دهید ۴- فشار را کم کنید |
*دمای آمیزه به سرعت بالا می رود | ۱- خیلی زیاد بودن فشار کوبه ۲- نامناسب بودن اندازه پیمانه ۳- نامناسب بودن توالی افزایش مواد ۴- مناسب کارنکردن سیستم سرمایش | ۱- فشار را کم کنید ۲- در اندازه پیمانه تجدید نظر کنید ۳- توالی افزایش مواد را تغییر دهید ۴- در صورت لزوم سیستم را تمیز کنید |
*دمای آمیزه به حد نیاز بالا نمی رود | ۱- خیلی کم بودن فشار کوبه ۲- نامناسب بودن اندازه پیمانه ۳- نامناسب بودن توالی افزایش مواد | ۱- فشار را افزایش دهید ۲- اندازه پیمانه را درست کنید ۳- ترتیب افزایش را تغییر دهید |
*آمیزه تخلیه شده خوب مخلوط نشده است | ۱- نامناسب بودن اندازه پیمانه ۲- نامناسب بودن توالی افزایش مواد ۳- عدم کیفیت خوب مواد اصلی | ۱- اندازه پیمانه را درست کنید ۲- ترتیب افزایش را تغییر دهید ۳- شرایط را با بخش کنترل کیفیت هماهنگ کنید |
دیدگاه
دیدگاهی وارد نشده است.