دیسک کوپلینگ چیست؟
کوپلینگ فنری نوع خاصی از تجهیزات انتقال توان است که به عنوان عنصر انتقالدهنده گشتاور با اتصال دو شفت به یکدیگر، در وسایل صنعتی کاربرد دارد. کوپلینگ طرح رادکس به گونهای طراحی شده که حالت انعطاف پذیر داشته باشد و بتواند گشتاورهای بسیار بالا را تحمل کند. در حال حاضر انواع کوپلینگهای فنری طرح RADEX قادر هستند تا سرعت ۱۰ دور بر دقیقه را تحمل کنند. البته باید بدانید که کوپلینگ فنری در مقایسه با سایر محصولات مشابه شکنندهتر است و فنرهای دیسکی میتوانند در اثر اضافه بار، دچار تغییر شکل شوند.
انواع کوپلینگ فنری
کوپلینگ فنری در دو نوع تک دیسکی و دوتایی به فروش میرسد. کوپلینگ تک دیسکی دارای دو توپی و یک فنر است که معمولا از آلومینیوم یا فولاد ضد زنگ ساخته میشوند. همچنین کوپلینگهای دیسکی دوتایی هم دارای دو توپی هستند که با یک فاصله دهنده مرکزی اضافی، دو فنر دیسکی را ساندویچ میکنند. جنس این فاصله دهنده مرکزی میتواند با توپیها یکسان باشد، اما گاهی اوقات هم از جنس عایق الکتریکی ساخته میشود. تفاوت میان این دو نوع کوپلینگ طرح رادکس این است که کوپلینگهای دوتایی میتوانند در جهت مخالف خم شوند تا افست موازی را بهتر مدیریت کنند. این در حالی است که دیسک کوپلینگ تکی میتواند ناهماهنگی زاویه ای و محوری را تحمل کند.
کاربردهای دیسک کوپلینگ
کوپلینگ دیسکی دارای کاربردهای مختلفی است که عبارتند از:
– انتقال گشتاور در بین تجهیزات
زمانی که قصد دارید از انتقال بارهای مخرب جلوگیری کرده و ارتعاشات پیچشی را خنثی کنید، بهترین راه خرید کوپلینگ فنری است. به این ترتیب نیروهای ارتجاعی بر روی تجهیزات تا حد زیادی کم خواهند شد. برای مثال میتوانید با اضافه کردن عایق الکتریکی به کوپلینگ طرح RADEX از اتصال کوتاه در میان تجهیزات جلوگیری کنید.
– کنترل ماشین های صنعتی بزرگ
یکی دیگر از کاربردهای دیسک کوپلینگ در ماشینهای صنعتی بزرگ مانند پمپها، دمندهها، کمپرسورها و میکسرها است. علاوه بر این در تاسیسات کنترل حرکت کوچک هم میتوان از کوپلینگ فنری استفاده کرد که امکان استفاده از طیف وسیعی از اندازههای شفت و ظرفیتهای گشتاور را فراهم میکنند.
مزایای دیسک کوپلینگ طرح رادکس
نیاز به روغنکاری و نگهداری زیاد ندارد.
میتوان بدون حداسازی آنها را بررسی کرد.
فرسودگی قطعات در آنها بسیار کم است.
مقاومت زیادی در محیطهای خشن از خود نشان میدهند.
طول عمر طولانی با اندازه و تراز مناسب دارند.
تا حدی شوک بالای بار را تحمل میکنند.
امکان جبران انحراف زاویه ای و موازی بین شفتها را دارند.
برای سرعتهای بالا مناسب هستند.
دیدگاه
دیدگاهی وارد نشده است.