معرفی انواع واشر های به کار رفته در موتور خودرو
در این دانشنامه به معرفی و بررسی تمامی واشر های موجود در موتور خودرو محصول را برای موتور خودرو خود انتخاب کنیم.
هر قطعه از موتور خودرو برای اتصال نیاز به واشر پلاستیکی و یا فلزی و یا حتی کاغذی خواهد داشت به طوری که در تعمیرات موتور خودرو بالغ بر ۲۰ نوع واشر و اورینگ در باز و بست قطعات موتور نیاز خواهیم داشت، ابتدا سعی میکنیم تمامی واشر ها و کاسه نمدها را معرفی و توضیحات کوتاهی را معرف حضورتون داشته باشیم.
آیا می دانید واشر کامل چیست؟
شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که در تعمیر موتور خودرو مکانیک درخواست قطعه واشر کامل را از شما داشته باشد، واشر کامل کامل به یک پک کامل از واشرجات فلزی و لاستیکی و همچنین کاسه نمدها گفته میشود که بسته به نوع موتور خودرو از اشکال و تعداد مختلفی تشکیل شده اند
عموماً واشر کامل از قطعات زیر تشکیل شده است :
واشر سر سیلندر
واشر درب سوپاپ
واشر واترپمپ
واشراویل پمپ
واشر گلویی اگزوز
واشر منیفولد هوا
واشر منیفولد دود
واشر ترموستات
واشر کارتل موتور
کاسه نمد ساق سوپاپ
کاسه نمد میل سوپاپ
کاسه نمد سر میل لنگ
کاسه نمد ته میل لنگ
برای نمونه به عکس زیر که مربوط به واشر کامل مزدا ۳۲۳ می باشد دقت کنید
واشر سرسیلندر
هر موتور نیاز به یک عدد واشر سرسیلندر خواهد داشت که بین بلوک سیلندر و سرسیلندر قرار خواهد گرفت
واشر در سوپاپ
واشر در سوپاپ قطعه لاستیکی اصلاح میشود که وظیفه درزگیری بین در سوپاپ و سر سیلندر را به عهده دارد
برای اطلاع بیشتر از این قطعه میتوانید از طریق لینک زیر کهمربوط به واشر در سوپاپ مزدا ۳ می باشد وارد شوید:
واشر درب سوپاپ مزدا ۳ قدیم
واشر واتر پمپ
واشر واتر پمپ عموما کاغذی بوده و البته وظیفه جلوگیری از نشت آب در ناحیه اتصال واتر پمپ به موتور را عهدهدار است.
واشراویل پمپ
این واشر در ناحیه اتصال پمپ روغن قرار می گیرد و جلوگیری از نشت روغن می کند، ظاهر این واشر بسته به نوع خودرو متفاوت است.
واشر گلویی اگزوز
این واشر عموما ظاهری سه گوش دارد که مرکز واشر از حفره ای دایره شکل برای مسیر خروج دود اگزوز بهره می برد، خرابی واشر گلویی باعث صدای های اضافی و البته افزایش شدید مصرف سوخت خواهد شد.
واشر منیفولد هوا
یکی از شایعترین نشانههای خلل در واشر منیفولد هوا کاهش کارایی و عملکرد قدرت موتور خودرو است. با افزایش کارکرد خودرو ، واشر منیفولد هوا به مرور شروع به مستهلک شدن میکند. نشتی هوا در این بخش فشار داخلی موتور را مختل کرده و به وضوح روی قدرت پیشرانه تأثیر منفی میگذارد. بروز نشتی هوا باعث میشود نسبت ترکیب هوا و سوخت به هم ریخته و به این ترتیب پیشرانه با کاهش قدرت، افزایش مصرف سوخت و حتی خاموش شدن ناگهانی مواجه شود. افزایش دمای موتور یکی دیگر از علائم خرابی واشر منیفولد هوا است.
واشر منیفولد دود
این قطعه در دو مدل کامل فلزی و گرافیتی در بازار عرضه می شود
اگر واشر چندراههٔ یا همان منیفولد دود آسیب ببیند در کارکرد پیشرانه اختلال ایجاد میشود و حتی دمای موتور ممکن است بیش از حد بالا رود.
اولین و شایعترین نشانهٔ خرابی واشر منیفولد دود کاهش کارایی و عملکرد پموتور خودرو است.
واشر منیفولد دود ایکس ۳۳ اصلی شرکتی
فروشگاه اتوکلاب عرضه کننده کلیه واشرجات و کاسه نمدهای مزدا
برای مشاهده چند نمونه از واشرها و کاسه نمد ها روی عنوان مورد نظرتون در زیر کلیک کنید:
واشر سرسیلندر ام وی ام ۳۱۵ اصلی شرکتی
واشر سر سیلندر تیگو۵
واشر سر سیلندر ام وی ام ۱۱۰
واشر سر سیلندر مزدا ۳ مناسب برای تمامی مدل های مزدا ۳ قدیم و مزدا ۳ نیو
و در آخر یک نکته خیلی مهم در مورد واشر کامل خودروهای ام وی ام و چری:
آیا واشر کامل ام وی ام و یا چری اصلی شرکتی وجود دارد؟
جواب این پرسش خیر است، چراکه در لیست قطعات اصلی کمپانی چری قطعه ای با این عنوان وجود ندارد و تمامی واشر کامل هایی که در بسته بندی با آرم چری در بازار عرضه میشوند اصلی شرکتی نیستند، البته اینکه در این بین از قطعات واشر کامل هایی وجود دارند که از کیفیت نسبتا خوبی برخوردارند اما اگر قصد خرید واشر های اصلی برای موتور خودرو خود هستید تنها راه این است که تک تک واشرها و کاسه نمدهایی که در واشر کامل وجود دارد را جداگانه و با کیفیت اصلی شرکتی تهیه کنید، این نکته بسیار مهمی است که بدانید واشر کامل اصلی شرکتی به هیچ عنوان تولید نشده است.
دقت بفرمایید که این موضوع فقط و فقط در برند خودرو های ام وی ام و چری صادق است.
واشر کامل مزدا:
در مورد واشر کامل های مزدا سواری مزدا ۳۲۳ ، مزدا ۳ قدیم و مزدا ۳ جدید البته با قیمتهای متفاوت قابل تهیه هستند، تایوانی، ژاپنی و در بهترین حالت اصلی مزدا موتور.
در این مورد دقت بفرمایید که واشر کامل ژاپنی با کامل اصلی مزدا موتور که ساخت کشور ژاپن میباشد متفاوت هستند، در حقیقت ساخت ژاپن به این معنی نیست که قطعه اصلی شرکت مزدا باشد. در انتخاب واشر کامل های مربوط به خودروهای سواری مزدا همانطور که ذکر شد انتخاب بالایی وجود دارد و انتخاب هر یک متناسب با سلیقه، شرایط تعمیراتی موتور و البته بودجه خریدار خواهد بود و بدانید همانطور که آشکار است بهترین انتخاب قطعه ای خواهد بود که ساخت اصلی مزدا موتور باشد و به ترتیب نمونه های ژاپنی ، تایوانی و چینی از کیفیت متریال کاسته میشود.
در تعمیرات اساسی موتور خودرو، خرید واشر کامل موتور و یا آیا خرید تک تک واشر ها به صورت جداگانه، کدام یک صرفه اقتصادی بیشتری دارد یا به عبارت ساده تر در چه صورتی هزینه ها برای خرید واشرجات کمتر خواهد شد؟
این سوال است که خیلی از مصرف کنندگان محترم در تعمیرات خودرو به آن رسیدهاند،پاسخ این است:
قطعاً بدانید در انتخاب این موضوع در هر سطحی از کیفیت قطعه، صرفه اقتصادی با خرید واشر کامل است و با توجه به نوع خودرو و کیفیتی که مد نظر مصرفکننده خواهد بود اختلاف بین خرید واشر کامل و یا جداگانه به صورت تک تک حدوداً ۳۰ درصد کل مبلغ خرید خواهد شد پس تا جایی که امکان دارد سعی به خرید واشر کامل موتور در بهترین کیفیت را داشته باشید.
دیدگاه
دیدگاهی وارد نشده است.