فیلتر بنزین (فیلتر سوخت) چیست و چه کاربردی در خودرو دارد؟
فیلتر بنزین (فیلتر سوخت) چیست و چه کاربردی در خودرو دارد؟
یکی از عوامل مهمی که در بررسی عملکرد فنی موتور و خودرو باید به آن توجه شود، تأثیر کیفیت بنزین است. کیفیت بنزین شامل میزان سوختی است که به موتور و محفظه احتراق منتقل میشود و همچنین ویژگیهای بنزین را در بر میگیرد. این کیفیت به لحاظ خلوص و درصد آلایندگیها مورد ارزیابی قرار میگیرد. شرایط تولید بنزین یکی از پارامترهای تاثیرگذار بر کیفیت بنزین بوده و علاوه بر آن، آلایندگیهای حاصل از فرآیند سوختگیری و سوخترسانی نیز اهمیت زیادی دارند. این آلایندهها ممکن است از باک یا مخزن سوخت خودرو به بنزین وارد شوند. اگر بخشی از این ذرات ناخالص به موتور و محفظه احتراق راه یابد، میتواند باعث احتراق نامناسب و کاهش کارایی موتور شود و همچنین به قطعات مختلف آن آسیب و استهلاک جدی وارد کند. به همین دلیل تصفیه بنزین تا حد ممکن، بسیار حائز اهمیت بوده و به حفظ سلامت قطعات مختلف موتور و افزایش کارایی آنها کمک میکند. همچنین نقش مهمی در کاهش سطح آلایندگی خودرو که امروزه یکی از نکات کلیدی در ارزیابی خودروها به شمار می رود، دارد. فیلتر بنزین به عنوان قطعهای حیاتی، مسئولیت جذب و پاکسازی ناخالصیهای موجود در بنزین را در مسیر ورود به موتور بر عهده دارد. به طور کلی کاربردهای این فیلتر در خودرو و سیستم سوخترسانی به شرح زیر است :
• وجود آلاینده ها سبب آسیب دیدگی قطعات سیستم سوخت رسانی می شود؛ فیلتر سوخت وظیفه محافظت از قطعاتی مانند انژکتورها که نسبت به آلاینده ها بسیار حساس هستند را بر عهده دارد.
• این فیلتر به بهبود شرایط احتراق کمک کرده و به این ترتیب بازده موتور را افزایش داده و عملکرد فنی خودرو را ارتقا می بخشد.
• فیلتر سوخت مانع ورود ناخالصی و ذرات اضافه شده و سطح آلایندگی را کاهش می دهد.
• این قطعه رطوبت های احتمالی موجود در سوخت را جذب کرده و با این کار از زنگ زدن قطعات و بخشهای مختلف موتور، مانند سیلندرها و سوپاپها جلوگیری می کند.
فیلتر سوخت گرد و خاک، خردههای فلز، تکههای اکسید فلزات و رطوبت موجود در بنزین را جذب کرده و اجازه نمی دهد این آلودگی ها وارد سیستم سوخت رسانی شود. ورود این رطوبت به موتور سبب احتراق ناقص و خام سوزی شده و همچنین ممکن است زنگ زدگی بخش های فلزی موتور را در پی داشته باشد. همین مسئله اهمیت فیلتر بنزین و لزوم حفظ سلامت آن را نشان می دهد.
فیلتر بنزین در خودروهای کاربراتوری و انژکتوری
همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم، یکی از وظایف اصلی فیلتر بنزین، محافظت از انژکتورها بوده و این مسئله به ویژگیهای متفاوت سیستمهای سوخترسانی کاربراتوری و انژکتوری مرتبط است. در سیستمهای کاربراتوری، سوخت از طریق ژیگلورهای کاربراتور به منیفلد هوا ریخته و با هوا ترکیب می شود و سپس به سیلندرها وارد میگردد. قطر خروجی ژیگلورها حدود نیم سانتیمتر است که باعث کاهش احتمال مسدود شدن این مجاری توسط ذرات ریز میشود. البته در نظر داشته باشید که ممکن است تمامی آلایندهها به داخل موتور راه پیدا کرده و بر احتراق تأثیر منفی بگذارند. مقابل سیستم های کاربراتوری قدیمی، سیستم های انژکتوری را داریم که سوخت را از طریق پاشش انژکتورها به منیفولد گاز منتقل میکنند. از آن جایی که سوخت مانند ذرات پودری یا گاز از سوراخها و منافذ ریز خروجی انژکتورها پاشیده می شود، در این سیستم فیلتر بنزین نقش پررنگ تری دارد. باقی ماندن مواد آلاینده یا ذرات معلق در بنزین، سبب مسدود شدن خروجی ها شده و فرایند سوخت رسانی را مختل می کند. احتراق نامناسب و در وضعیت شدیدتر، روشن نشدن خودرو از جمله نتایج و آسیب هایی است که ناکارآمد بودن فیلتر سوخت به همراه دارد.
دیدگاه
دیدگاهی وارد نشده است.