غلطک لاستیک چیست ؟
غلتک لاستیکی چیست؟
غلتک لاستیکی قطعهای از ماشین است که از یک محور یا لوله داخلی تشکیل شده است که توسط یک لایه بیرونی از ترکیبات الاستومری پوشانده شده است. شفت داخلی از فولاد، آلیاژهای آلومینیوم یا سایر کامپوزیت های مواد محکم و سفت ساخته شده است. از سوی دیگر، لایه بیرونی معمولاً از پلیمری مانند پلی اورتان، سیلیکون، EPDM، نئوپرن و لاستیک طبیعی ساخته میشود. غلتک های لاستیکی در فرآیندهای مختلف تولید برای انجام عملیات هایی مانند:
چاپ
بسته بندی
صنایع غذایی
صنایع پزشکی
غلتک های لاستیکی از خواص مطلوب الاستومرها مانند استحکام ضربه، جذب ضربه، فشار و انحراف، مقاومت سایشی و شیمیایی، ضریب اصطکاک بالا و درجه سختی قابل کنترل بهره می برند. این ویژگی ها آنها را برای جابجایی کالاهای تولیدی بدون آسیب رساندن به کالا یا خود در مقایسه با غلتک های فلزی مناسب می کند. بعلاوه، پوشش لاستیکی را می توان مجددا دسته بندی یا تعمیر کرد تا به عمر مفید خود ادامه دهد. در بیشتر موارد، در زمان و سرمایه گذاری کمتری نسبت به تعمیر هسته فلزی. آنها قطعات ماشینی ترجیحی برای کاربردهایی هستند که به دوام سطح بالا با سختی کم تا متوسط نیاز دارند. با طراحی و مهندسی مناسب ترکیب لاستیکی، غلتک های لاستیکی می توانند در برابر نیروهای تخریب کننده ناشی از عوامل مکانیکی و حرارتی مقاومت کنند.
مزایای غلتک های لاستیکی
غلتک های لاستیکی به دلیل خاصیت ارتجاعی لاستیک استفاده می شوند که توسط هیچ فلزی قابل ارائه نیست. فلزات می توانند خورده شوند، خراشیده شوند، فرورفته شوند و ترک بخورند که به راحتی و مکرر اتفاق می افتد. علاوه بر این، بافت و سختی فلزات به هر محیطی که دست بزنند خراشیده و آسیب می زند. مواد دیگری مانند کامپوزیت های تقویت شده با الیاف می توانند کیفیت بهتری ارائه دهند اما گران تر هستند و به راحتی در دسترس نیستند. آنها به راحتی در دسترس نیستند و معمولاً گرانتر هستند. غلتک های لاستیکی مقرون به صرفه ترین روش هستند در حالی که طول عمر غلتک های طولانی و خواص مکانیکی منحصر به فرد فیزیکی و ذهنی مانند:
سطح با ضریب اصطکاک بالا: ضریب اصطکاک بین سطوح فولادی در شرایط تمیز و خشک حدود ۰٫۵ تا ۰٫۸ است. آلومینیوم به فولاد نیز دارای مقدار قابل مقایسه ای در حدود ۰٫۴۵ است. از طرف دیگر، لاستیک دارای ضریب اصطکاک با محدوده ۰٫۶ تا ۱٫۲ برای مواد مختلف است. این امر لاستیک را به یک ماده پوششی مناسب برای انتقال تجهیزاتی مانند غلتک تبدیل می کند. ضریب اصطکاک بالا از لغزش اقلام جلوگیری می کند، به خصوص هنگام انتقال اقلام در یک صفحه غیر همسطح.
بدون خراشیدگی و پارگی: فلزات به راحتی توسط مواد سخت تر خراشیده می شوند. این خراش ها می توانند بر روی سطح غلتک سوراخ هایی ایجاد کنند که در حین کار به محصولات آسیب می رساند. پوشش لاستیکی روی غلتک ها از هسته فلزی در برابر آسیب محافظت می کند. هر گونه آسیب به سطح لاستیک بر خلاف بریدگی های تیز ناشی از یک فلز خراشیده، برای عملکرد مضر نیست.
در برابر تغییر شکل ناشی از ضربه مقاومت می کند: لاستیک ها به دلیل خاصیت ارتجاعی خود دارای مقاومت ضربه ای خوبی هستند. آنها به راحتی می توانند انرژی را جذب کرده و در حالی که به شکل اولیه خود باز می گردند، آن را به یک منطقه بزرگتر پراکنده کنند. این مانع از فرورفتگی و ترک های سطحی می شود که می تواند باعث خرابی زودرس غلتک شود.
مقاومت شیمیایی بهتر: انواع لاستیک خاص می توانند در برابر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مختلف مقاومت کنند. پوشاندن هسته غلتک می تواند از خوردگی جلوگیری کند که می تواند باعث آسیب دائمی به غلتک شود. محبوب ترین گزینه برای یک غلتک فلزی که در برابر حملات شیمیایی مقاومت می کند، فولاد ضد زنگ است که به مراتب گران تر از روکش های لاستیکی است.
آستر قابل تعویض: از آنجایی که آستر لاستیکی بیشترین آسیب را در حین کار می بیند، هسته غلتکی سفت و سخت حفظ می شود، بدون آسیب ساختاری. هسته غلتکی را می توان به راحتی با برداشتن و تعویض پوشش لاستیکی استفاده شده سرویس کرد. این باعث افزایش طول عمر هسته غلتکی و کل تجهیزات می شود. همچنین از تعمیرات گران قیمت مانند تعویض کل غلتک یا سیلندر جلوگیری می کند.
ساخت غلتک لاستیکی
دو قسمت اصلی غلتک لاستیکی هسته غلتکی و روکش لاستیکی هستند. هسته غلتکی جزء ساختاری اصلی متصل به واحد محرک اصلی است. از طرف دیگر روکش لاستیکی جزئی است که در برابر بار فشرده می شود. این قسمت ها در ادامه بیشتر توضیح داده شده است.
هسته غلتکی
هسته غلتکی عضو ساختاری سفت و سختی است که بار را تحمل می کند. معمولاً از مواد با استحکام بالا مانند فولاد کربنی، فولاد ضد زنگ، فولاد ابزار آلیاژی و آلیاژهای آلومینیوم ساخته شده است. هسته های غلتکی با توجه به کاربرد آنها طراحی می شوند. آنها را می توان بیشتر به چندین بخش تقسیم کرد.
شفت هسته غلتکی
شفت بخشی از ماشین است که کل غلتک را به موتور، چرخ دنده یا سایر واحدهای محرک متصل می کند. در ساخت و ساز جامد، با استحکام بالا و سختی یکنواخت است. شفت برای تحمل فشارهای خمشی و پیچشی طراحی شده است. تنش های خمشی ناشی از نیروهای شعاعی علیه غلتک است. تنش های پیچشی ناشی از گشتاوری است که با چرخش غلتک برای حرکت مماس بارها ایجاد می شود. شفت را می توان با استفاده از کلید و صندلی کلید یا با پیچ های تنظیم به واحد محرک کوپل کرد.
سیلندر هسته غلتکی:
سیلندر یک قسمت توخالی است که معمولاً به شکل لوله یا لوله است. این جایی است که آستر لاستیکی پیچیده و چسبانده می شود. ضخامت کافی برای مقاومت در برابر انحراف در هنگام اعمال بار دارد. سیلندر معمولاً از فولاد ساخته می شود، اما می توان از مواد سفت و سخت اما سبک دیگر مانند آلومینیوم و پلاستیک های تقویت شده استفاده کرد.
فلنج هسته غلتکی:
فلنج یا صفحه انتهایی سیلندر را به شفت متصل می کند. شفت، سیلندر و فلنج معمولاً توسط جوش به هم متصل می شوند. در برخی موارد، فلنجها در جای خود فشرده میشوند و با تداخلی که معمولاً در سازههای غلتکی کوچکتر دیده میشود، نگه داشته میشوند.
بلبرینگ هسته غلتکی:
یاتاقان ها برای کاهش اصطکاک در برابر قطعات ثابت و چرخان استفاده می شوند. پیکربندی، نصب و نوع بلبرینگ بسته به طراحی غلتک می تواند متفاوت باشد. در پیکربندی که قبلاً توضیح داده شد، شفت همراه با سیلندر غلتکی نصب شده است. در طرح های دیگر، بلبرینگ را می توان روی غلتک نصب کرد در حالی که شفت روی تجهیزات اصلی ثابت است.
پوشش لاستیکی:
پوشش لاستیکی پوشش بیرونی است که با بار یا مواد فرآیند در تماس است. این قسمت بیشترین سایش و پارگی را برای محافظت از هسته غلتکی و سطح بار می گیرد. نوع مواد لاستیکی و درجه آن بر اساس کاربرد غلتکی است. در زیر به طور خلاصه انواع لاستیک هایی که برای ارائه یک خاصیت خاص توصیه می شود، آورده شده است.
سختی: SBR و FKM برای سختی بالا (Shore A 60 تا ۹۵)؛ NBR و PUR برای محدوده وسیع تر (Shore A 10 تا ۹۵)
مقاومت در برابر سایش: SBR، PUR، XNBR، HNBR، CSM
قدرت پارگی: SBR، PUR، XNBR، HNBR، CSM
مجموعه فشرده سازی: NBR، CR، سیلیکون، PUR
مقاومت حرارتی: SBR، EPDM، سیلیکون، FKM، CSM
چقرمگی در دمای پایین: NBR، CR، EPDM، سیلیکون
مقاومت در برابر پیری: بوتیل، CR، EPDM، سیلیکون
مقاومت در برابر اسید و قلیایی: بوتیل هالوژنه، EPDM، CSM
مقاومت در برابر آب: بوتیل هالوژنه، سیلیکون، EPDM، CSM
مقاومت روغن: NBR، CR، FKM
دیدگاه
دیدگاهی وارد نشده است.